úterý 20. listopadu 2012

Bílý kůň

Autor: Alex Adams
Originální název: White horse
Ze série: Bílý kůň
Díl: první
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 304

Jaký pocit to v tobě vzbuzuje?
Zděšení.

Oficiální anotace:
Třicetiletá Zoe dobrovolně strávila posledních pět let v jakési osobní bublině - po tragické smrti manžela se pohybuje jen mezi svým prázdným bytem a výzkumným ústavem, kde pracuje jako uklízečka. Šeď plynoucích dní ji neubíjí, naopak jí pomáhá nalézt vnitřní klid, aby se mohla rozhodnout, co se svým životem provede dál. A pak se najednou všechno změní.
Lidé v jejím okolí začnou umírat na záhadný virus, pojmenovaný Bílý kůň. Smrtící nákaza se lavinovitě šíří po celém světě a během několika měsíců se lidstvo ocitá na pokraji vyhynutí. Přežije jen hrstka imunních jedinců, a někteří z nich jako by pozbyli veškeré lidství. Vypuká válka a apokalypsu dovrší ničivé zvraty počasí.

Možná Zoe dříve považovala holý život za jedinou jistotu, kterou ještě má. To už teď ale neplatí. Odkázána pouze sama na sebe putuje postapokalyptickým světem a snaží se přežít. Nebezpečí číhá na každém kroku, neboť z lidské podstaty už zbylo jen velmi málo. Zoe dál míří k jedinému místu, které by jí mohlo poskytnout potřebnou ochranu - nejen kvůli sobě, ale i kvůli tajemství, které nese s sebou…

Stručný děj

Může se zdát, že Zoey žije normálním životem - pracuje ve výzkumné centru a má milující rodinu. Aniž by Zoey tušila, její život se obrátí naruby, když ve svém bytě objeví záhadnou nádobu, o které neví odkud pochází a ani to, kdo by ji mohl přinést. Zoufalá se obrací na psychoterapeuta Nicka, který na ni udělal dojem a vzbudil v ní touhu, poprvé od smrti jejího manžela. Zoey by se po dlouhých letech mohla opět zamilovat, jenže Zoeyniny přátelé začnou umírat a později Zoey na mysl přijde myšlenka, že by za to mohla záhadná nádoba. Snaží se všemu přijít na kloub, ale nemoc se šíří rychlostí světla, lidé umírají, propuká válka, celý svět se hroutí.

...lidskost kulhá na obě nohy a laskavost se stala vzácností. Musím se držet toho, co ze mně dělá člověka.

Smrtící virus

Po světě se začal šířit smrtelný virus, který lidé pokřtily na Bílého koně, a neúprosně zabíjí lidi pomalou, bolestivou smrtí. Některé z nich promění na zrůdy, které ztrácí lidskost a přijímají zvířecí instinkty. Pár lidí přežilo první invazi viru, ale to neznamená, že si je později nenajde… Nikdo ze zbylé populace není v bezpečí.

Názory a dojmy

Knihu mě nejprve zaujala svou obálkou, která se hodně povedla a moc se mi líbí. Dokonale se hodí k ději knihy, přesně takhle ponuře jsem si postapokalyptický svět představovala. Kniha mě neuchvátila jen svou obálkou, ale mile mě překvapil samotný děj, ze kterého jsem nadšená.

Byla jsem udivená, že se jedná o autorčinu prvotinu, protože se fakt povedla. Příběh má zajímavý námět - vždyť je tolik teorií, že svět zanikne na neznámý zmutovaný virus a válka? To je další možná alternativa. Příběh byl skvěle propracovaný, vymyšlený, čtivý, dramatický, napínavý a uvěřitelný. Poměrně často se střídá pohled do minulosti s přítomností, ale já jsem s tím neměla sebemenší problém a obě dvě linie děje jsem si na sto procent užívala.

Hlavní hrdinka Zoey je hodně sympatická, skoro hned mi přirostla k srdci. Obdivovala jsem její cit a touhu žít, jak si dokázala poradit s nastalou situací a postarat se o sebe. Jak si i v téhle těžké situaci uchovala lidskost a snažila dodržovat svoje zásady.

Hodnocení

Já jsem z knihy nadšená. Nemusím číst o násilnostech a o smrti, ale tady mi to kupodivu nevadilo, k tomuhle světu to patřilo a Alex to podala jinak než ostatní autoři. Přesto bych knihu doporučila starším čtenářům, protože o tomhle je tak trochu celá kniha. Vůbec by mi nevadilo, kdyby knížka byla zfilmovaná, ráda bych na film podívala.
Asi moc nepřekvapím tím, že Bílého koně hodnotím plným počtem. Dlouho mě takhle kniha nenadchla, i když jsem v poslední době četla hodně knih, ale tahle byla něčím jiná.

Na konci jsme se dočkali ukázky z druhého dílu, i přestože se na něj těším, ukázku jsem nečetla, protože Rudý kůň vychází až za rok, a po přečtení bych byla napnutá ještě víc…

Chci být jiný, ale lepší. Ne jiný - horší.




  • Na závěr bych chtěla velmi poděkovat nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)