úterý 8. ledna 2013

Mrazivé léto

Autor: Manuela Martini
Originální název: Sommerfrost
Ze série: samostatná kniha
Počet stran: 176

V jihošpanělském městečku Marbella si patnáctiletá Lyra připadá jako v ráji. Až do chvíle, kdy zmizí její spolužačka Pia. Lyra se rozhodne přijít tomuto záhadnému zmizení na kloub. Nedlouho poté je Pia nalezena mrtvá a z letní idylky se stává zlý sen. Lyře se zdá, že se její matka chová divně. Navíc je přesvědčená, že zahlédla svou sestru, která zahynula již před deseti lety. Co jí matka tají? Jaká děsivá tajemství měla zůstat navždy skryta?

Patnáctileté Lyra žije se svou matkou v malém španělské městě. Má naplánováno, jak celé prázdniny stráví se svými kamarády na pláži a nebudou dělat nic jiného něž se flákat. Jejich plány překazí zmizení spolužačky Piy, rodiče jsou jako na jehlách a dávají svým ratolestem domácí vězení, aspoň do doby než se Pity najde. Nakonec se najde jen Piyino tělo, celé město je na kolenou, Lyra a její kamarádi si myslí, že s vraždou má něco společného brusič nožů, proto své domněnky nahlásí na policii, jenže ta nemá o jejich pomoc žádný zájem, proto se rozhodnou vypátrat vraha na vlastní pěst.

Kniha je thriller pro mládež, proto bych čtení knihy nechala mladším čtenářkám, protože myšlenky Lyry mi naprosto iritovaly a to nejsem od Lyry nějak moc stará jen o dva roky a přesto mi ona i její kamarádi chvilkami lezly na nervy a nechápala jsem, co chtějí. Příběhu se hodně vyskytuje spor mezi Lyrou a její matkou. Pro Lyru je její matka nechápavá, stará a má dojem, že jí chce jen trápit a něco jí stále zakazovat. Skoro bych řekla, že svou matku nenávidí. Hlavně tohle a její neustálé práskání dveřmi se mi nelíbilo. Je to normální chování dospívajících, ale v patnácti by měla mít trochu rozumu.

Leander mi byl nesympatický hned od začátku, nějak mi nesedl, přišel mi moc vtíravý. Kolik že mu bylo? Přes pětadvacet a měl zájem o patnáctiletou holku? Tohle mi přišlo divný, přišel mi vykreslený až moc dokonale, na to jak se tam objevil najednou.

Kniha sama o sobě je čtivá, ale to skoro všechny knihy v tomhle formátu, jestli víte, co tím myslím - slabé paperbacky. Příběh je hodně předvídatelný a už od začátku jsem věděla, že něco nehraje a správně si tipnula vraha, a dlouze čekala až na to přijde Lyra. Velké plus je za velkou akci v závěru, překvapila mě, vůbec jsem nepředpokládala, že by to autorka mohla takhle rozjet a vložit do příběhu trochu násilí.

Mrzelo mě, že se autorka snažila do knihy dát nadpřirozeno. Do tohohle příběhu mi to vůbec nepasovalo, nevím proč to Manuela udělala, možná protože knihy s nadpřirozenem jsou populární? Přišlo mi ujeté a nereálné tam najednou prsknout jasnovidku a duchy.

Co bych na knize vyzdvihla je to, že se plynule čte a pro mladší čtenáře by kniha mohla být zajímavá a mohla by je bavit, aspoň si myslím. Mně se líbí obálka, které je poutavá, akorát nevím, proč je tam ta růže, podle mě nemá žádnou spojitost s příběhem, ale je hezká.

Z knihy jsem hodně rozpolcená. Mě kniha nijak zvlášť nezaujala a to kvůli hlavní hrdince, kterou jsem nemohla překousnout. Jinak nápad příběhu není špatný, ale do příběhu bych zasadila méně infantilní Lyru, protože někdy se chovala doopravdy jako rozmazlený spratek. Knihu bych doporučila mladším čtenářům než jsem já, protože ti by knihu mohli náležitě ocenit a myslím, že kdybych knihu četla před pěti lety, líbila by se mi. Přesto nezavrhnu na edici Thriller a chystám se přečíst Motýlí křídla.

• Na závěr bych chtěla poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku
  • Zdroj obrázků: weheartit.com