středa 24. července 2013

Jsem roztříštěná


Autor: Tahereh Mafi
Originální název: Shatter me
Ze série: Roztříštění
Díl: první
Nakladatelství: CooBoo
Počet stran: 288

„Smích znamená život.“

Oficiální anotace:
Jsem prokletá.
MÁM DAR.
Jsem zrůda.
JSEM VÍC NEŽ JEN ČLOVĚK.
Můj dotek je smrtící.
MŮJ DOTEK ZNAMENÁ SÍLU.
Jsem jejich zbraň.
BUDU SE BRÁNIT!

Nikdo neví, proč je Juliettin dotek smrtící, ale Obnova s ní má své plány. Chtějí ji použít jako zbraň.
Ovšem Juliettina představa je úplně jiná…
Kniha, kterou držíte v ruce, vás bude děsit.


Stručný děj

Naše Země je zničená – vody jsou kontaminovány, na polích nic neroste, na nebi nelítají ptáci a divoká zvěř je vymýcena. Pro záchranu Země a lidských životů se ruší demokracie a vlády se ujímá Obnova se slibem, že věci dá do pořádku…
Juliette je už skoro rok držena pod zámkem a je izolována před světem. Dlouhou dobu neviděla živou bytost, dlouhou dobu se nikoho nedotkla a ani nedotkne, pokud nechce někoho zabít - její jediný dotek je smrtící. Proto byla „odklizena“ jako nebezpečná, ale Obnova si to nemyslí, naopak - vidí v Juliette velký dar a chtěj ji použít jako zbraň, aby potlačili několik vzbouřenců a dosáhli úplné moci nad světem.


Nikdy jsem si nemyslela, že to bude tak strašné. Nikdy jsem si nemyslela, že Obnova zajde tak daleko. Že zničí veškerou kulturu, všechnu rozmanitost. Z nových občanů našeho světa se stanou jednotky, snadno zaměnitelné, snadno nahraditelné a snadno zlikvidovatelné za neposlušnost.
Ztratili jsme svou lidskost.

Názory a dojmy

Na knihu jsem narazila už před nějakou dobou v originále a hodně mě zaujala. Což je co říct, protože se nerozhlížím po anglických knihám a to z jednoho důvodu – se svojí angličtinou si netroufnu ještě číst dystopické a podobné knihy, kde se můžou vyskytovat nová slovíčka, která ani slovník nepobere, natož moje hlava. Přesto jsem po knize pokukovala a toužila jsem (hlavně díky nadšeným recenzím), aby se kniha přeložila a dočkala jsem se.

Děj se odehrává v budoucnosti, kdy je Země zpustošená a lidi umírají hlady a na obyčejné nemoci. Lidé u moci jsou zkažení a pár lidí se pokusí proti nim bojovat. V tuto chvíli si mnoho čtenářů řekne: „Co na tom, takových příběhu je tu spousty – nic nového.“ nebo něco podobného. Jenže v zpracování Tahereh je několik odlišností, které udělají příběh originálním.

Mnoho čtenářů může odradit množství seškrtaného textu. Mně to ale ani za mák nevadilo, právě naopak – já mám ráda, když se do knihy vloží něco originálního, co jinde není. Ať už jde o jiné označení kapitol, citáty na začátku kapitol nebo přeškrtnuté myšlenky, na které se hlavní postava bojí pomyslet, natož je vyslovit. 

Taky postavy jsou zajímavě napsány. Hlavní hrdinka Juliette na mě udělala dojem a docela jsem si ji oblíbila. I přes všechny útrapy, které si v životě prožila, byla ochotná pomoct ostatním a neztrácela naději. Na můj vkus moc brečela, ale kdoví, jak bych se zachovala já v její situaci, proto jsem to byla ochotná přehlédnout. To by bylo, aby nebylo lásky a proto i tady najde Juliette svůj protějšek – a to vojáka Adama. A ještě se v příběhu objeví, pro mě asi nejzajímavější postava, a to Warner. Nemám ho nikterak ráda, protože je to pořádnej psychopat, který Juliette v budoucnu ještě zatopí, ale baví mě pozorovat jeho chování, protože ho často nechápu a snažím se ho pochopit.

Přesto všechno jsem našla jeden nedostatek. A to ten, že v knize bylo strašně málo o Obnově. Celou dobu jsem čekala, že se konečně něco pořádně dozvím, třeba něco o historii nebo jak se dostali k moci, jak moc prohnaní jsou nebo aspoň něco… a kromě náznaků ani ťuk. Chvilkami mi připadalo, že se spíš jedná o romantickou, zamilovanou knihu a jen tak aby se neřeklo a nebylo to tak všední, autorka zasadila příběh do zkaženého světa. To mě trochu zklamalo.

Udivuje mě, kolik se toho změnilo. Lidé už jsou tak zoufalí, že falšují i jídlo.

Hodnocení

Hodně lidem se kniha bude líbit, ale na druhé straně bude hodně lidí, kterým kniha nesedne. Tohle je asi ta kniha, kterou buď milujete nebo nenávidíte. Mně se líbila a proto jí dávám čtyři hvězdičky. Tu jednu si šetřím na další díl, teda pokud se něco dozvím o Obnově.



2 komentáře:

  1. Ja patrím rozhodne medzi ľudí, ktorí ju milujú :)

    OdpovědětVymazat
  2. Knihu jsem nečetla, ale mám ji zarezervovanou v knihovně a moc se na ni těším :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář. :)