pondělí 19. srpna 2013

Aréna smrti


Autor: Suzanne Collins
Originální název: The Hunger Games
Ze série: Hunger games
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 328

„Šťastné Hladové hry! Ať vás stále doprovází štěstěna!“

Oficiální anotace:
Vítězství znamená slávu a bohatství. Prohra znamená jistou smrt. Hunger games začínají...
V troskách bývalé Severní Ameriky se rozkládá země Panem s nablýskaným hlavním městem Kapitolem a dvanácti okolními kraji. Kapitol jim vládne krutou a tvrdou rukou. Poslušnost si udržuje kláním Hunger games - zvrácenou televizní reality show, ve které každoročně jedna dívka a jeden chlapec z každého kraje nedobrovolně bojují o život.
Šestnáctiletá Katniss chce zachránit svou sestru, která byla vylosována, a nabídne svou účast dobrovolně. Do hry o přežití se přidávají i lidskost a láska... Dokáže přežít v divočině, když se všichni snaží o to, aby nespatřila další úsvit?

Stručný děj

Před několika desetiletími byla velká část Severní Ameriky zaplavena a na zbytku pevniny byla vytvořena země s jménem Panem. Celá země byla rozdělena do dvanácti krajů a hlavním městem se stal nablýskaný Kapitol. Obyvatelé Kapitolu si žijí jako v bavlnce a mají všechno, na co si vzpomenou, ale ne ve všech zbylých krajích vládne blahobyt. A to byl důvod ke vzpouře, která se stala před více jak sedmdesáti lety. Ale vzpoura v krajích byla krvavě potlačena a jako důkaz moci Kapitolu vznikly Hladové hry. Jedná se o zvrácenou televizní show, kterou musí sledovat celý Panem. Hladové hry se konají každoročně a každý rok je vybrán jeden chlapec a jedna dívka z každého kraje. Všech čtyřiadvacet soutěžících je uzavřeno do arény, kde bojují na život a na smrt, dokud nezbude jen jeden – pouze vítěz. A právě do arény se dostala šestnáctiletá Katniss, která se nabídla místo své sestry, a teď bude muset podstoupit boj o svůj život a pokusit se vyhrát.


Ať už používají jakákoliv slova, skutečné poselství je jasné: „Podívejte se, jak si bereme vaše děti, obětujeme je a vy s tím nemůžete nic dělat. Jestli proti tomu jen hnete prstem, zničíme vás do posledního, stejně jako jsme to udělali s Třináctým krajem.“

Názory a dojmy

Knihu jsem četla před nějakým časem, zhruba v době, kdy u nás vyšla poprvé a strašně moc se mi líbila. A protože jsem měla knihu půjčenou z knihovny, zatoužila jsem mít tenhle skvost doma, proto jsem si ho vyžádala k recenzi. Musím říct, že i když jsem příběh četla podruhé, čtení jsem si naprosto užila a jsem z knihy nadšená snad ještě víc, než když se mi dostala do rukou poprvé.

Příběh se odehrává v zpustošené Americe, která se teď nazývá Panem, a platí se zde přísná pravidla Kapitolu. Kdo je poruší, bude potrestán. V tomto světě, ve dvanáctém kraji vyrůstala šestnáctiletá Katniss. Po smrti svého otce a zhroucení své matky převzala veškerou zodpovědnost uživit sebe, svou matku a malou sestru Prim. Každé ráno chodí lovit do lesa a snaží se Prim udržet dál od hladu, zvráceného systému a Hladových her. Ale i přes všechnu snahu se plán Katniss hroutí a jako jediná má možnost Prim ochránit před Hladovými hry tím, že se nabídne jako náhradnice namísto své sestry.

Hlavní hrdinkou je Katniss, kterou jsem zpočátku neměla moc ráda nebo spíš mě nijak neoslovila, ale s každou stránku jsem ji měla radši a radši. Ona je velmi pozoruhodná postava a chvilku trvá než se naladíte na její notu a jen koukáte, jak je zajímavou postavou. Katniss strašně moc miluje svou sestru Prim a dala by za ní život, což dokázala, když se nabídla jako dobrovolnice do Hladových her. Na druhu stranu mě zarazila její chladnost a racionální myšlení. 

Nejvíce bych na knize vyšvihla postavy, kterou jsem skvěle napsané. Všechny jsou propracované, skoro reálné. Žádná postava není černá nebo bílá a každá má svůj příběh, minulost, rodinu a hodnoty. Za to dávám velký palec nahoru – autorka dokázala napsat propracované charaktery postav, asi jedny z nejlepších, o kterých jsem četla.

Příběh je naprosto skvělý, originální pojetí vyprávění a společnosti. Myslím, že Suzanne dala slovu „dystopie“ ten pravý význam a rozměr, protože tohle je doopravdická dystopie, kde ti u moci jsou zkažení skrz na skrz, ta bezmoc postav na vás působí, jako by jste sami v příběhu vystupovali. Připravte se na příběh, který vás nenechá v klidu vydechnout a odložit knihu po celou dobu čtení. Já jsem knihu musela přečíst na jeden zátah i podruhé.

„Ne, až přijde čas, určitě budu zabíjet jako všichni ostatní. Nemohu se vzdát bez boje. Jen si pořád přeju, aby se mi podařilo vymyslet způsob, jak… jak ukázat Kapitolu, že mu nepatřím. Že jsem víc než figurka v jejich hrách,“ říká Peeta.

Hodnocení

V příběhu jsem našla  všechno, co mám ráda a od knihy očekávám, takže jsem maximálně spokojená. Jsem z kniha nadšená, možná ještě víc než když jsem ji četla poprvé. Bez zaváhání dávám pět hvězdiček a těším se, až si dám re-reading i zbylých dílů. Takže pokud ještě někdo tuhle sérii nečetl, rozhodně mu jí doporučuji všemi deseti, protože jsem se nesetkala s nikým, komu by se série nelíbila.





  • Na závěr bych chtěla velmi poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!
  • Zdroj obrázků: Weheartit

2 komentáře:

  1. Pěkná recezne, knížka se mi taky moc líbila. Vlastně je to asi můj nejoblíbenější díl z celé série :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji. :)) Můj je to asi taky nejoblíbenější díl, i když všechny jsou super, ale Aréna smrti má ještě něco navíc. :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář. :)