pátek 9. srpna 2013

Prázdniny pro zaláskované


Autor: Lenka Lanczová
Originální název: Prázdniny pro zaláskované
Ze série: samostatná kniha
Nakladatelství: Víkend
Počet stran: 184

Oficiální anotace:
Julie, Dita a Hanka jsou tři sestřenice, které si vždy výborně rozuměly a každý rok se těšily na společné prázdniny na chatě.
Letos je jim však přes patnáct, a všem se – jako naschvál – zalíbí Dan, osmnáctiletý vedoucí z nedalekého skautského tábora. V tu chvíli je po idylce a napětí jen roste, matematické počty jsou neúprosné: kluk je jen jeden, dívky tři… Ve snaze získat Danovu přízeň jsou schopné všeho, byť jde o vlastní sestřenice a až dosud velké kamarádky.
Veselý příběh čtrnácti horkých letních dnů vypráví nejsympatičtější z trojlístku sestřenic, blondýnka se sluchátky v uších, Julie Sladká. Nejen pro ni příběh konči trpkou ztrátou iluzí a poznáním, že není všechno zlato, co se třpytí.

Stručný děj

Tři sestřenice Julka, Hanka a Dita se opět setkávají na chatě, kde společně stráví prázdniny tak, jako několik let předtím. A čekají je dvě velké změny – jednou z nich je, že poprvé budou na chatě úplně samy a budou vládnout vlastním žezlem. Ale rok je dlouhá doba a jak holky za nedlouho poznají, že za tu dobu se od sebe hodně odcizily, nemají si co říct, natož vydržet pod jednou střechou. A jak už to bývá, všechno se zkomplikuje, když se na obzoru objeví kluk, který se líbí všem třem holkám… to zavání dívčí válkou.


„Seznámily jste se s ním?“
„Nešílíš? S neznámým klukem?“
„Se známým se nemusíš seznamovat, ne?“

Názory a dojmy

Ne že bych přímo vyhledávala dívčí romány, ale jakoukoliv knížku od Lenky si ráda přečtu, protože má specifický styl psaní, který většinu čtenářek zaujme a chytí. Proto jsem si vypůjčila od své sestřenice i tuhle knížku a ráda si ji přečetla. No jakou lepší knížku jsem o prázdninách mohla přečíst než tu o létě a prázdninách?

Děj se odehrává na venkově, na chatě poblíž rybníka. Taková krásná letní idylka. Bohužel ani jedna z holek to tak nevidí, možná až na Julku, která umí ocenit krásu přírody, ale holky se rozhodly si prázdniny pořádně znepříjemnit. Navzájem si Julka, Dita a Hana vymýšlí naschvály a příběh je napěchovaný holčičími intrikami. Ale celý příběh není jen o naschválech, ale i o lásce nebo spíš o prázdninovém okouzlení. Ale hlavně je v knize celkem dost vtipných situací, které mě pobavily a nasmála jsem se.

Velkým plusem Lenčiných knih je jejich čtivost – čtou se dobře a čtení je záležitostí jednoho dne, maximálně dvou. Jeden z důvodů, proč se kniha čte sama, je možná ten, že je to příběh ze života a zabývá se věcmi, se kterými se většina čtenářek v běžným životě potká a nějakým způsobem je zná nebo je chce zažít, sní o nich.
 
Co bych knize vytkla bylo to, že jsem se za žádnou cenu nedokázala sžít ani s jednou z holek a to jsem měla na výběr hned ze tří hrdinek - to se moc často nestává. Asi nejvíc sympatická mi přišla Julka, ale i ta mi chvilkami lezla na nervy. Snažila jsem se brát v potaz, že jí bylo patnáct, ale stejně… Byla na můj vkus až moc dětinská a naivní. O Ditě, která byla prvotřídní mrcha, ani nemluvě a Hanka byla taková „kam vítr, tam plášť“ a bavila s holkama, jak se jí to hodilo – hezky na přeskáčku, jen aby to měla dobrý na obou stranách.

Jedním takový Lenčiným znakem jsou zvláštní konce. Většinou je nechává otevřené, aby si každý děj domyslel podle svého uvážení. Na to už jsem si jakš takš zvykla, ale tady mě konec překvapil. Přišel mi takový divný, hodně nedořešený a nevím, nějak mi nesedl.

Hodnocení

Knihu bych doporučila všem, kteří mají rádi letní, zamilované příběhy, u který se dá odpočinout. Nečekejte žádnou zápletku, u které byste si sedli na zadek, ale aspoň se zasmějete a odpočinete si. Dávám knize pěkné tři hvězdičky, protože mě tahle kniha neoslovila natolik jako jiné knihy od Lenky, ale taky byla příjemným čtením.





Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)