úterý 27. srpna 2013

Rudá pyramida

Autor: Rick Riordan
Originální název: The Red Pyramid
Ze série: Kronika Cartera Kanea
Díl: první
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 408

Bylo to veliké sídlo na druhé straně Tuilerijských zahrad, na Rue des Pyramides.
„Ulice pyramid?“ podivila se Sadie. „Není to moc nápadné?“
„Možná na ulici Praštěných zlých mágů už nic nesehnal,“ zavrčel jsem.

Oficiální anotace:
První díl nové trilogie Ricka Riordana (autora Percyho Jacksona)!
Myslíte si, že je nějaký med nechodit do školy, věčně létat po celém světě, vozit s sebou jenom to, co se vejde do jednoho kufříku, a nemít žádný pořádný domov? Tak to budete koukat!
Už šest let cestuje Carter Kane z místa na místo se svým otcem, věhlasným egyptologem. Pořádně nezná ani vlastní sestru Sadie, která žije s prarodiči v Londýně. Děti se smějí setkat jen dvakrát do roka a tentokrát pro ně otec ještě ke všemu vymyslí nudnou prohlídku Britského muzea. Jenže pozor - egyptští bohové se probouzejí! Začínají nejděsivější Vánoce, jaké kdy Carter a Sadie zažili… Od toho dne se život čtrnáctiletého Cartera a dvanáctileté Sadie obrátí naruby. Sourozenci Kaneovi zjistí děsivou pravdu o své rodině a poznají tajemné egyptské bohy mnohem líp než z otcových výkladů a exponátů v muzeích.
Objevte zblízka starověký Egypt s jeho magií, dobrem i zlem a připojte se k dobrodružné výpravě sourozenců Kaneových!
 

Stručný děj

Na první pohled je Carter obyčejný čtrnáctiletý kluk, ovšem rozhodně obyčejný život nevede. Po smrti své matky cestuje Carter se svým otcem, který je archeolog, téměř po celém světe. A každý rok se vrací do Londýna za Sadie. Což je Carterova sestra, ale po smrti matky zůstala u prarodičů v Londýně a smí se vídat jen dva dny v roce. Jenže jejich setkání tentokrát neproběhne podle jejich představ – jejich táta je vezme do muzea, kde nešťastnou náhodou vypustí egyptské bohy a sám se vypaří. Carter ani Sadie netuší, kam by měli jít, aby otce zachránili a už vůbec netuší, jak se vypořádat s bohem chaosu, který chce zničit celou Severní Ameriku.


Do kamene byl vyrytý obrázek muže, který mlátí jiného muže do obličeje něčím, co vypadalo jako lžíce.
„Ten s tou lžící je Narmer,“ odhadovala jsem. „Má vztek, protože mu ten druhý ukradl vločky k snídani?“
Carter zavrtěl hlavou. „Podmaňuje si nepřátele a sjednocuje Egypt. Vidíš, co má na hlavě? To je koruna Dolního Egypta, než se ty dvě země sjednotily.“
„To, co vypadá jako kuželka?“
„Ty jsi nemožná,“ zabručel Carter.

Názory a dojmy

Je to už dlouho, co jsem četla první díl Percyho, který se mi líbil, ale ani nevím proč, ale k sérii už jsem se nevrátila, asi mě až zas tak nenadchnul. Až teď jsem si vyžádala Rudou pyramidu a chtěla jsem vědět, proč jsou všichni tak nadšení z Ricka a všude ho opěvují. A víte co? Já už na to přišla.

Děj se odehrává téměř po celém světě a původně jsem si myslela, že budeme převážně v Egyptě – přeci jenom je příběh vystavěn na egyptské mytologii a kniha má název pyramida a pyramidy jsou v Gíze -, ale v Egyptě se zastavíme pouze jednou a to na malou chvíli. Ale je příjemné procestovat svět a za pomoci knížky se podívat na zajímavá místa.

Kniha je jako dělaná pro milovníky mytologie, starověkého Egypta a jeho božstva. Já sama se v egyptských božstvech moc nevyznám, přestože jsem byla několikrát v Egyptě a slyšela něco o jeho mytologii. Přesto bylo pro mě vyprávění zajímavé, protože jsem se dozvěděla spoustu nových věcí a spoustu věcí jsem si vybavila, že jsem je někdy slyšela a dostaly se mi do podvědomí, ale nějak jsem je vypustila z hlavy. Ze začátku pro mě bylo trochu těžké se zorientovat a zvyknout si na všechno, ale po pár stranách byla všechno v pohodě a čtení jsem si užila.

Nejvíc se mi líbilo pojetí sourozeneckého vyprávění. Sadii jsem si oblíbila hnedka od začátku, za její drzost a nevymáchanou pusu, ale i protože je vtipná a inteligentní, přestože je v egyptské mytologii úplný nováček a neví o ní vůbec nic. Prostě mi padla do oka a každou kapitolou jsem ji měla radši a radši. Za to ke Carterovi jsem si trochu hledala cestu. Ze začátku byl on ten vážný, spolehlivý a udělal všechno, co se po něm chtělo a to bez keců a otázek (na rozdíl od Sadie), ale nakonec se taky začal projevovat jako čtrnáctileté dítě a byl super.

Velké plus má u mě Rick za pojetí děje. Strašně moc se mi líbí nápad vyprávění příběhu v podobě nahrávek. Zaujalo mě to a myslím, že mladší čtenáři musí být nadšení, protože je to něco nového a neotřelého.

Co mě trochu mátlo a vadilo mi přičtení bylo množství jmen, hlavně těch božských, které jsem si kolikrát nestihla zapamatovat a už se na mě valily další a další. Ale jinak byla zápletka zajímavá, Rick umí příběh báječně podat se správnou dávkou vtipu a sourozeneckou láskou a poštuchování.

Podíval jsem si na ruce. Nepřipadaly mi nijak jiné – ani silnější, ani božštější. „Pokud mám sílu boha, proč jsem tak…“
„Neschopný?“ pomohla mi Sadie.
„Drž zobák,“ okřikl jsem ji.

Hodnocení


Kniha se mi líbila, i když mi ze začátku dýl trvalo dostat se do děje, než je u mě obvyklé. Ne každému se Rudá pyramida bude líbit, ale věřím, že si série najde spoustu fanoušků, kteří budou mít Cartera a Sadii rádi, protože oni dva jsou fakt super! Dlouho jsem se rozmýšlela, jak knihu ohodnotit a nakonec jsem se rozhodla pro čtyři hvězdičky a doufám, že další díly budou stejně tak dobré, nebo i lepší, než první. 



  • Na závěr bych chtěla velmi poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!
  • Zdroj obrázků: Weheartit

2 komentáře:

  1. Pekná recenzia 8) Ja som nečítala ešte ani Percyho, ale určite by som sa už chcela dozvedieť, ako píše Rick Riordan a navyše, zbožňujem bohov. Či už egyptských alebo grécky, mytológiu milujem. Myslím, že by sa mi jeho knihy mohli páčiť 8)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak pokud máš ráda bohy, tak obě série jsou pro tebe ty pravé. :)) Rick píše úplně skvěle, a i když jsou hlavní hrdinové mladší, než o kterých obvykle čtu - je jim tak třináct, čtrnáct -, vůbec to nevadí a jsou super. :))

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář. :)