středa 28. srpna 2013

Úkryt

Autor: L. J. Smith
Originální název: The Asylum
Ze série: Stefanovy deníky
Díl: pátý
Nakladatelství: Fragment
Počet stran: 216

„Nic, co za něco stojí, není jednoduché,“ ozvala se Cora za tmy.

Oficiální anotace:
Po Londýně se šíří zprávy o surových vraždách mladých dívek. Podezření padá na Damona. Společně se Stefanem brzy zjistí, že pomluvy jsou součástí pomsty starého upíra. Jde o trest za smrt mladé upírky Katherine, dávné lásky obou bratrů. Damon a Stefan stojí před sílou a krutostí, na které nestačí. Jejich úkryt už není bezpečný…

Stručný děj

Stefan a Damon se chtějí vrátit do Londýna a vypořádat se se Samuelem, ale mají jeden velký problém – Damon byl označen za Rozparovače a na každém rohu na něj čeká policajt, který ho chce zatknout. Proto se bratři spolu s Corou musí skrývat, vyhýbat se lidem a přitom zjistit o Samuelovi co nejvíc, aby ho mohli porazit, zničit pomluvy o Damonovi a žít v Londýně poklidným životem bez obavy, že přijdou o život.


„Žádné pitky, žádné klení, žádné mazlení, žádné zabíjení… Přiznej si to, ty už vlastně žiješ jako mnich, bratříčku. Nejsi rád, že jsem tě zachránil před nudou?“
„Ne,“ zavrtěl jsem hlavou. „Copak ty nejsi rád, že jsem tě přivedl k rozumu?“
Damon se odmlčel a předstíral, že o tom přemýšlí. „Ne,“ řekl nakonec. „Rozum a já nejdeme dohromady. To přece víš.“

Názory a dojmy

Mám mnohem radši Stefanovy deníky než původní sérii – Upíří deníky. Přesto jde spíš o oddychovou, se kterou strávím jeden zamračený den, a nijak u ní nemusím přemýšlet. Mám ráda seriál a kvůli němu jsem tuhle sérii začala číst, ale musím říct, že postupem času mi přijde, že tahle série má se seriálem míň a míň společného…

Příběh navazuje přesně tam, kde v předcházejícím díle skončil. Stefan a Damon jsou na farmě a pokouší se dostat zpět do Londýna, ale Damon byl označen za Rozparovače a jde mu o krk. Přijde mi divné, že jsme se za pět dílů posunuli jen o dvacet let a nedělám si naděje, že bychom se v tom šestém nějak závratně posunuli dopředu, vzhledem ke konci téhle knížky. Pro mě je utrpení, jak se děj protahuje, protože se strašně těším na dvacátá léta (já vím, pořád to omílám, ale vážně se těším :D), a tohle natahování děje a (pro mě) zbytečné zápletky přitažené za vlasy, mi zážitek ze čtení spíš kazí.

Hlavními aktéry jsou jak jinak bratři Salvatorové. Stefan je stále ten hodný a Damon ten zlý nebo aspoň ten zlejší. Trochu mě udivuje, jak jsou bratři na oko rozhádaní a nesnáší se, ale svými činy dokazují opak – že se mají rádi a chovají k sobě bratrskou úctu, přijde mi to jako divadlo. A abych řekla pravdu, začíná mi ta šaráda trochu vadit. Měli by se rozhodnout, jestli se budou mít rádi nebo ne, protože to začíná být opravdu únavný.

Další postavou je tady Cora. Víte, jak jsem v předchozích recenzích psala, že Stefan v každé knize potřebuje holku, o kterou se musí starat? Tak tohle je další. Ona mi sama o sobě nevadí, mám ji dokonce ráda a doufám, že se jí nic v budoucnu nestane, jako je zvykem. Cora je statečná a má to v hlavě srovnané, na rozdíl od její sestry.

Pro mě největší mínus je to, že se tvůrci vyhýbají scénám ze seriálu. Já osobně bych uvítala nějaký flashback, který znám ze seriálu. Nevím, třeba se bojí, že by se čtenáři nudili, kdyby četli něco, co už znají, ale myslím si, že by to bylo právě naopak – čtenáři chtějí číst o něčem, co už znají.

I když to byla moje vlastní krev, pohled na ni mě fascinoval. Je jedno, kolikrát jsem ji už viděl. Krev je nádherná.

Hodnocení


Řekla bych, že kniha je pro fanoušky seriálu. Ostatním čtenářům knihy nic moc nedají, ale pokud hledáte čtení něco k odpočinku o nadpřirozených potvorách, tak právě Stefanovy deníky jsou správná volba, která by vás mohla bavit. Dám knize dvě a půl hvězdičky, protože mě tenhle díl trochu zklamal, celá ta věc s Rozparovačem mi nesedí a těším se, až se vyřeší, i když to asi v nejbližší době nebude. No uvidíme, třeba budu překvapená. 




  • Na závěr bych chtěla velmi poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!
  • Zdroj obrázků: Deviantart

1 komentář:

  1. Ja som sa ledva prehrýzla 1. dielom Upírskych denníkov a na zvyšok sa nechytsám 8D ale 1. diel Stefanových by som si aj prečítala, predsalen to je niečo iné a podľa seriálu, možno by ma to bavilo viac 8)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za tvůj komentář. :)