pátek 15. listopadu 2013

Co je tvoje, je i moje

Autor: Tess Stimson
Originální název: What’s Yours Is Mine
Ze série: samostatná kniha
Nakladatelství: Domino
Počet stran: 264

Určitě svou dceru svým způsobem miluje, nepotřebují však děti, abyste je milovali podle jejich nároků a ne podle svých možností?

Oficiální anotace:
Dvě sestry. Naprosté protiklady. A dohoda, která je spojí - anebo navždy rozdělí.
Grace Hamiltonová je dítě štěstěny. Na co sáhne, to se vydaří. Avšak to, po čem touží ze všeho nejvíce, mít nemůže: vlastní dítě. Tato nenaplněná touha se plíživě přemění v posedlost, která dokáže rozleptat i ten nejdokonalejší život. A pak se z Ameriky nečekaně vrátí její sestra...
Susannah je rozený smolař. Na co sáhne, to se zkazí. Ale děti mít může, dokonce je už i porodila – a dala k adopci. Šest let strávila v americkém tetovacím salonu a teď se vrací do Británie, aniž tuší, čím se tam vlastně bude živit. Už ani nevěří, že se jí podaří dělat něco smysluplného; spíše doufá, že zas nevytvoří nějaký další průšvih.
Setkání obou sester je zprvu jako setkání dvou bytostí z rozdílných planet. Přesto se dokáží shodnout na jedné věci: Susannah se stane náhradní matkou Graceina dítěte. Odnosí a porodí je, pak novorozeně předá jeho biologickým rodičům. Zádrhel nastane ve chvíli, kdy se Susannah rozhodne, že si dítě nechá...

Stručný děj

Grace žije v malém městečku v Anglii, splnilo se jí téměř všechno po čem kdy toužila - je provdaná za skvělého muže, má našlápnutou úspěšnou kariéru právničky, je bohatá a vlastní obrovský dům. Ale ke štěstí jí chybí něco maličkého, a tím je miminko, které nemůže počít kvůli své nemoci. Shodou náhod má její manžel vadu srdce, takže nepřichází v úvahu ani adopce. A dítě je to jediné, co chybí v jejím jinak dokonalém životě a chce ho za každou cenu.
Naopak Susannah je úplně z jiného těsta než její sestra – přesně její opak. Už jako dítě byla smolařka a přitahovala trable. Vše vyvrcholilo tím, že odešla z domova. Usadila se na šest let v USA, kde si pořídila tetovací salón, užívá si sex s nahodilými muži, sem tam si dá nějakou drogu a celkově žije nezávazným životem.
Až rodinná tragédie svede obě sestry dohromady. Obě opovrhují životem té druhé, ale zároveň si závidí to, co ta druhá nemá. Susannah na rozdíl od Grace může mít děti a Grace má zase zázemí a střechu nad hlavou, o kterém se Susannah může jen zdát. Není proto divu, že sestry uzavřou ďábelskou dohodu – Susannah porodí dítě, které po porodu dá Grace a ta jí na oplátku zajistí spokojený život. Jenže nic není jednoduché, jak se může zdát a i v tomto případě se věci začnou pořádně komplikovat.

„To je v pohodě, nic mi není. Jak se ti líbily ty snímky z ultrazvuku?“
„Upřímně řečeno ani nevím.“
Musím se usmát. „Myslela jsem, že budeš z pohledu na plod svého mužství nadšenější.“
„Podle těch snímků bych řekl, že čekáš octomilku.“
„To jsi Grace, doufám, neřekl. Je tím dítětem dost zaujatá.“
„Přesnější výraz je posedlá.“

Názory a dojmy

Na knihy od Tess Stimson jsem četla několik pochvalných recenzí. Čtenáři byli paf z jejich knih, až mě jejich nadšení přesvědčilo a zatoužila jsem si taky nějakou tu knihu pro „velké holky“ přečíst. Zpočátku jsem měla obavy, že se mi kniha nebude líbit, že jsem možná v jejím výběru udělala chybu, přece jenom je to příběh pro starší čtenářky než jsem já. Ale můžu říct, že moje obavy byly zbytečné a i já jsem si knížku užila.

Už od prvních vět mě okouzlil autorčin styl psaní – kniha je napsaná lehce, procítěně a s nádechem vtipu. Navíc se odlišuje od ostatních příběhů pro ženy a není jen další tuctovou knížkou z červené knihovny. Hlavním tématem není zoufalá hrdinka, která čeká na prince na bílém koni, který nakonec dorazí a žijou spolu nešťastně až do smrti. Ale je o vážném tématu, který dnes řeší spousta žen – strašně moc touží po dítěti a z nějakého důvodu nemůžou otěhotnět.

Příběh je vyprávěn z vícero pohledů. A to z pohledu Grace, Susannah anebo jejich matky Catherine, která je v kómatu, přesto své holčičky může sledovat a komentovat jejich chování. Díky jejím vzpomínkám můžeme nahlédnout do minulosti a vysvětlit si chování jedné z nich. Právě pohledy Catherine se mi líbily ze všech nejvíce, škoda, že jich nebylo víc. I když mám radši vyprávění z jednoho pohledu, zpracování Tess mi vyhovovalo a líbilo se mi. Nejsme ochuzeni o pocity ani jedné z hlavních hrdinek, protože bylo velmi zajímavé sledovat myšlenkové pochody obou za tak těžké situace. 

Přestože se mi pojetí příběhu líbilo, nejlepší na celém příběhu jsou postavy. Ne že by si mě puntičkářská, uhlazená Grace nebo spontánní a roztržitá Susannah nějak zvlášť získaly, ale jejich charaktery jsou opravdu skvěle napsané. Vlastně každá postava, která se v příběhu objeví, je velmi propracovaná. Všichni mají svůj příběh a podle toho se mění jejich chování, protože nikdo není jen „ten dobrý“ nebo jen „ten špatný“. Každý má namixováno od každého trochu, ale hlavně po celý příběh můžeme pozorovat, jak se jednotlivé postavy vyvíjí a občas i prozřou. Za postavy dávám Tess velký palec nahoru.

Kdybyste se jí zeptali, co je na ní nejzajímavějšího, odpověděla by samozřejmě, že její duše. Což jenom dokazuje, jak málo toho moje starší sestra věděla o mužích. 

Hodnocení

Co je tvoje, je i moje je příjemná knížka, u které jsem si trochu odpočinula, ale hlavně se zamyslela. Ačkoliv na vás knížka může působit nudně nebo málo fantasy, přesto jí zkuste dát šanci, třeba vás mile překvapí jako mě. Můžu vás ujistit, že se nudit nebudete, protože Tess umí udržet čtenářovu pozornost, takže je takřka nemožné knihu odložit. Knize dávám čtyři a půl hvězdičky. Půl hvězdičky jsem ubrala za konec, který mi přišel malinko uspěchaný. Takže pokud hledáte kvalitní čtení pro ženy, rozhodně zkuste Co je tvoje, je i moje!



  • Na závěr bych chtěla velmi poděkovat nakladatelství Domino za poskytnutí recenzního výtisku. Děkuji!
  • Zdroj obrázků: weheartit

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji za tvůj komentář. :)