pondělí 20. ledna 2014

Pod nekonečnou oblohou (mini-recenze)

Autor: Veronica Rossi
Originální název: Under the never sky
Ze série: Nebe
Díl: první
Nakladatelství: Knižní klub
Počet stran: 328

Do nosu ho udeřil silný pach krve. Perry otřel čepel muži o košili, zatímco jeho plíce bojovaly o nádech. Zabít člověka by mělo být těžší než zabít zvíře. Nebylo. Pohlédl na nůž ve své třesoucí se ruce. Teprve pak to bylo jiné.

Oficiální anotace:
První díl futuristické postapokalyptické trilogie na pomezí fantasy, romance a dobrodružného příběhu. Hlavní hrdinové, Aria a Perry, pocházejí ze dvou radikálně odlišných společenských vrstev a vlastně by se neměli nikdy setkat, natož navázat vztah. Aria patří mezi obyvatele uzavřeného, vysoce technicky rozvinutého a izolovaného města, Perry zase do nebezpečného přírodního světa. Když Ariu vykáží z města za zločin, který nespáchala, domnívá se, že ji čeká okamžitá smrt – ve volné přírodě nemá šanci přežít. „Divoch“ Perry je pro ni jedinou šancí, jak se zachránit. Zakázaná láska a rozpolcená civilizace vzbuzuje mnoho filozofických, morálních a etických dilemat zrcadlících se v neobyčejném vztahu dvou hlavních hrdinů.

Námět: Autorka vytvořila svět, který je rozhodně ojedinělý a originální. I když ze začátku jsem byla ze všech těch nových vymožeností zmatená a nedokázala jsem si v hlavě srovnat souvislosti. Dlouho mi trvalo, než jsem si moudrooko dokázala jen představit, natož pochopit jak pracuje. Všechno mi docvaklo až o mnoho později a pak jsem si čtení opravdu užila, ale myslím, že za to může hlavně Perry s Árií, protože Blaženosti a divočině okolo jsem na kloub moc nepřišla. Kdyby autorka dala na začátek nějakou vysvětlivku nebo byla anotace líp zpracovaná, užila bych si knížku daleko víc.


Hlavní postavy: Máme tu dvě hlavní postavy, které příběh vyprávějí (střídají se tu dva pohledy), a to Perryho a Árii. Nejdřív vidíme diametrální rozdíl mezi oběma protagonisty, kteří se nenávidí a nemůžou pochopit své názory, ale postupně k sobě nachází cestu a rozumí si víc a víc. Ze začátku je Árie trochu naivní holka, která by život ve Snění nevyměnila ani za nic, ale postupně se z ní stává skvělá hlavní postava, kterou jsem si docela oblíbila. Ke konci není žádná ufňukaná holka, která potřebuje krýt záda, ale naučila se rozdávat pěsti.

Naopak Perry žil odjakživa v divočině a rozhodně se s ním život nemazlil, což je na něm vidět. Jeho jsem si na rozdíl od Árie moc neoblíbila, vždycky jsem mu začala přicházet na chuť, ale pak něco udělal a všechny moje sympatie byly tatam.


Styl psaní: Příběh je napsán velice čtivě a je plný akce, i když několik scén mi přišlo přitažených za vlasy, ale převažovaly okamžiky, kdy jsem zůstala překvapeně koukat a musela jsem si říct: „Tak tohle jsem fakt nečekala.“

Nedělám to často, protože si říkám, že překladatel i nakladatelé jsou taky jenom lidi, ale tady to přehlédnout nemůžu. Kniha je plná překlepů a nedělá to dobrý dojem – tohle nakladatelství fakt nevychytalo a doufám, že pokud vyjde/vyšlo nové vydání, chyby si ohlídají.


Klady:kniha je velice čtivá
           obálka knihy je nádherná
           v příběhu je dost akce
           Perry s Árií jsou spolu roztomilí


Zápory:  kniha je ze začátku velmi matoucí
  ◦ Blaženost mi přišla málo propracovaná
  ◦ velké množství překlepů


Perry nepřítomně přitakal a přitom si představoval svět beze strachu. Je to vůbec možné? Když neexistuje strach, jak může existovat útěcha? Nebo odvaha?


Hodnocení: Kniha mě mile překvapila, čekala jsem něco hrozného, ale řekla jsem si, že když jsem knihu vyhrála, tak si jí musím přečíst. A jsem ráda, že jsem se tak rozhodla. Ale i když se mi knížka docela líbila, přesto mi v ní něco chybělo, ten nový svět mi přišel takový nedotažený. Jako by autorka napsala příběh dvou lidí, kteří spolu jdou z místa A do místa B, no a protože v době, kdy knížku psala frčely dystopie, tak příběh zasadila do dystopického prostředí.

Knihu bych doporučila asi spíš čtenářům, kteří s knihami tohoto žánru začínají, nebo těm, kteří mají rádi romantické příběhy a mají dost lásky v normálním světě.




5 komentářů:

  1. Ja som si kúpila knihu tak na jeseň, ale ešte som sa do nej nepustila.... Teším sa keď sa k nej dostanem :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja som si ju kúpila na Vianoce a tiež som sa ku nej ešte nedopracovala. :(

      Vymazat
    2. Tak třeba vám oběma to vyjde tenhle rok. :)

      Vymazat
  2. Ano, ty překlepy! Z těch jsem lezla po zdi, úplně se mi to vrací, jak tak čtu tvou recenzi :) A souhlasím i s tou počáteční zmatečností :) Ale nakonec jsem to vše docela přečkala a myslím, že další díl si někdy ráda přečtu :) Pěkná recenze!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu. Mně se knížka taky nakonec íbila, i když jsem si ze začátku myslela, že ji nedočtu, ale jsem ráda, že jsem ji nezaklapla. :)

      Vymazat

Děkuji za tvůj komentář. :)